Gadis sunti masuk perangkap penuntut IPT

DUNGUN - Seorang gadis sunti yang baru meninggalkan alam persekolahan, nyaris menjadi mangsa seks penuntut Institut Pengajian Tinggi Awam (IPTA) ketika dia berkunjung ke rumah sewa teman lelakinya dekat Taman Seri Intan 2, di sini, awal pagi kelmarin.

Bagaimanapun tindakan pantas anggota Penguat Kuasa Syariah Jabatan Agama Daerah Dungun yang menyerbu rumah dipercayai dijadikan sarang maksiat remaja berkenaan, berjaya menyelamatkan gadis yang bekerja di sebuah salun rambut di bandar ini daripada terus ‘diratah’ penuntut IPT yang didakwa teman lelakinya sejak beberapa bulan lalu.

Dalam kes tangkapan khalwat kira-kira jam 2.00 awal pagi kelmarin di sebuah rumah sewa yang didiami kira-kira 10 pelajar IPT berdekatan, pasangan terbabit ketika ditahan dipercayai sedang melakukan adegan panas yang memberahikan.

Ketika intipan dilakukan, lelaki yang berasal dari Machang, Kelantan itu dikatakan sedang meniarap di atas tubuh teman wanitanya.

Sebaik pintu dibuka, kedua-duanya tergamam dan setelah disoal siasat, mereka tidak mempunyai pertalian muhrim dan gagal menunjukkan sebarang bukti untuk menyokong fakta yang boleh menyelamatkan mereka.

Remaja lelaki berusia 19 tahun yang kini mengikuti kursus kejuruteraan mekanikal plastik di IPT berdekatan rumah sewanya mengaku membawa kekasihnya ke bilik tidur tanpa diketahui rakan yang ketika itu turut berada di bilik berasingan.

Gadis berusia 17 tahun yang tinggal bersama ibu saudara setelah ibu bapanya bercerai dibawa ke pejabat Unit Penguatkuasa Syariah, Pejabat Agama Daerah Dungun bersama kekasihnya untuk diambil keterangan.

Masing-masing dibebaskan setelah dijamin penjamin masing-masing sementara menunggu tarikh perbicaraan di Mahkamah Rendah Syariah, Dungun nanti.

Kedua-duanya menghadapi pertuduhan mengikut seksyen 31(a)(b) Enakmen Kesalahan Jenayah Takzir Negeri Terengganu, jika sabit kesalahan boleh dijatuhkan hukuman denda maksimum RM3,000 atau dua tahun penjara atau kedua-duanya sekali.

Ketua Unit Penguatkuasa Syariah, Jabatan Agama Daerah Dungun, Yusuf Musa mengesahkan kes berkenaan.