Bahaya murung

Masalah perlu ditangani secara betul, rawatan perlu berterusan

SEJAK setahun lalu, seorang wanita berusia pertengahan usia 30-an yang mengalami masalah kemurungan mendapatkan rawatan pakar psikiatri. Selepas mendapatkan rawatan untuk suatu tempoh, masalahnya pulih dan beliau kembali kepada keluarga.

Walaupun begitu, dia dinasihatkan supaya membuat rawatan susulan dari semasa ke semasa. Bagaimanapun, wanita itu tidak berbuat demikian sehingga selepas tempoh lima bulan, keluarganya menelefon pakar psikiatri yang merawatnya.

Khabar berita disampaikan keluarga wanita itu amat menyedihkan kerana beliau sudah pun meninggal dunia akibat bunuh diri beberapa hari lalu.
KISAH wanita yang dipaparkan itu adalah antara kes benar. Malah, cerita bunuh diri dan cubaan meragut nyawa sendiri, mungkin lebih banyak didengari, khususnya di kalangan individu yang mengalami masalah kemurungan teruk dan tidak dirawat.

Hakikatnya, kemurungan walaupun sesuatu yang lazim dialami dan membelenggu individu, tidak seharusnya dipandang remeh kerana ia boleh boleh membawa risiko buruk sehingga membunuh diri.

Pakar Psikiatri dan Terapi Kognitif, Prof Dr Maniam Thambu, berkata kemurungan bukan kelemahan individu, sebaliknya penyakit biologi dan keterencatan kesihatan fizikal. Kemurungan juga perlu dibezakan dengan naik atau turun emosi dalam kehidupan individu.

Prof Maniam berkata, apa yang pasti masalah kemurungan perlu ditangani dengan cara betul supaya tidak membawa kemudaratan lebih buruk.
Masalah kemurungan juga boleh menjadi punca keretakan rumah tangga dan hubungan lain serta kehilangan kerja akibat tidak boleh lagi memberikan tumpuan pada tugas. Masalahnya, majikan mungkin tidak percaya individu itu mengalami masalah kemurungan, katanya ketika membincangkan masalah Kemurungan di Malaysia - Menderita Dalam Diam pada bengkel media anjuran syarikat farmaseutikal, Pfzer, di ibu negara, baru-baru ini.

Maniam berkata, individu yang mengalami kemurungan, pada asasnya nampak seperti individu biasa tetapi sebenarnya, menderita dalam senyap. Justeru, adalah lebih baik mengenal pasti kesan dan rawatan awal masalah kemurungan.

Ada individu yang tidak boleh dan tidak nampak cari jalan keluar bagi mengatasi kemurungan. Akibatnya, ia turut memberikan kesan kepada anak dan isteri. Amat menyedihkan, kemurungan itu dibiarkan berlanjutan sedangkan ia boleh dirawat, katanya.

Beliau berkata, antara sebab individu yang mengalami kemurungan tidak mendapat atau melambat-lambatkan rawatan adalah kerana mereka tidak tahu bahawa ia adalah penyakit.

Ada yang bimbang dengan stigma dilabelkan gila manakala pengaruh budaya pula melihat tanda kemurungan itu adalah disebabkan terkena sihir atau buatan orang.

Prof Maniam menambah, ada juga individu yang takutkan rawatan psikiatrik kerana beranggapan pengambilan ubat boleh menyebabkan ketagihan dan mengubah fizikal tubuh serta bimbang akan dihantar ke hospital sakit mental.

Bagi yang bekerja pula mungkin takut dibuang kerja kerana majikan tidak mahu lagi menggajikan mereka. Selain itu, ada yang mungkin bimbang syarikat insurans tidak mahu memberikan perlindungan insurans jika mengetahui mereka ada masalah itu. Lagipun, sehingga hari ini di Malaysia, penyakit kemurungan tidak diberikan polisi perlindungan tetapi di negara Barat sudah lama menawarkan polisi perlindungan untuk penyakit itu, katanya.

Prof Maniam berkata, agak mengecewakan individu yang menghadapi masalah kemurungan tidak mendapatkan rawatan psikiatri sedangkan Malaysia mempunyai pelbagai kaedah berkesan bagi menanganinya.

Jika individu itu sendiri tidak tampil dan datang membuat rawatan sudah tentu mereka tidak dapat dibantu, katanya.

Maniam berkata, kemurungan teruk di negara ini dialami semua kumpulan etnik dengan wanita mewakili kumpulan lebih besar.

Lebih ramai wanita mengalami masalah kemurungan berbanding lelaki kerana perubahan hormon seperti kedatangan haid, kehamilan, bersalin dan menopaus. Wanita juga didapati, lebih tertekan kerana bertanggungjawab dalam penjagaan anak dan menguruskan kerja rumah.

Katanya lagi, kajian aliran perubahan jumlah pesakit yang mengalami kemurungan teruk sejak tiga tahun lalu menunjukkan, 67 peratus ahli psikitari menyatakan terdapat peningkatan jumlah pesakit manakala 33 peratus menyatakan jumlah pesakit dirawat adalah stabil.

Kajian itu turut mendapati, 89 peratus ahli psikiatri menjangkakan jumlah pesakit yang mengalami kemurungan meningkat dalam masa tiga tahun akan datang manakala 11 peratus lagi berpendapat jumlahnya tetap stabil, katanya.

Sementara itu, Prof Madya Psikiatri dan Farmakologi, University of Toronto, Dr Roger Mclntyre, berkata Laporan Kesihatan Dunia 2001 mengenai kesihatan mental menganggarkan menjelang 2020, penyakit kemurungan teruk akan menduduki tempat kedua selepas penyakit jantung yang menyebabkan punca utama ketidakupayaan di seluruh dunia dalam hayat kehidupan seseorang.

Dr Roger yang membincangkan tajuk Keadaan Kemurungan - Aliran Global dan Cabaran Dalam Rawatan berkata, berbanding 2000, penyakit kemurungan teruk adalah yang keempat menjadi punca utama ketidakupayaan di seluruh dunia dalam hayat seseorang selepas pernafasan rendah, perinatal serta HIV/AIDS.

Dr Roger berkata, kajian juga menunjukkan 48 peratus pesakit yang mengalami masalah kemurungan teruk tidak mendapatkan sebarang rawatan manakala 58 peratus pesakit yang dirawat menerima rawatan yang tidak teratur.

Kemurungan adalah kronik dan ia adalah penyakit yang sering berulang kembali kepada pesakit. Malah, kajian menunjukkan 85 peratus daripada mereka yang mempunyai pengalaman kemurungan itu akan kembali murung selepas 15 tahun pulih, katanya.

Beliau menambah, perubahan ragam diri akibat kemurungan juga boleh menyebabkan pesakit itu mendapat beberapa penyakit lain seperti sakit kepala, masalah kardiovaskular, obesiti dan kencing manis.