Dua pekerja ladang, K. Sarawanan, 20, dan U. Suresh, 27, (kanan) keluar dari Mahkamah Tinggi di Shah Alam selepas mendengar keputusan bagi kesalahan melupuskan mayat jutawan kosmetik Datuk Sosilawati Lawiya dan tiga individu lain. Mahkamah Tinggi pada Isnin, meminda hukuman mereka yang sebelum ini dihukum penjara tujuh tahun kepada 20 tahun. - Foto BERNAMA


SHAH ALAM: Dua pekerja ladang yang dihukum penjara selama tujuh tahun kerana melupuskan bahan bukti pembunuhan kejam jutawan kosmetik, Datuk Sosilawati dan tiga individu yang lain akan meringkuk lebih lama di penjara, apabila Mahkamah Tinggi di sini pada Isnin, meminda tempoh hukuman menjadi 20 tahun.

Hakim Datuk Wira Mohtarudin Baki membuat keputusan tersebut terhadap K. Sarawanan, 20, dan U. Suresh, 27, pada prosiding rayuan dan semakan yang difailkan terhadap hukuman asal yang telah dijatuhkan oleh Mahkamah Majistret Telok Datok, Banting, dekat sini pada 15 Oktober lalu.

Hukuman tersebut dijatuhkan selepas kedua-dua mereka mengaku salah melupuskan bahan bukti Sosilawat, 47, pegawai Bank CIMB cawangan Kampung Baru, Noorhisham Mohamad, 38, peguam Ahmad Kamal Abdul Karim, 32, dan pemandu Kamaruddin Shamsuddin, 44.

Sarawanan didakwa melakukan kesalahan tersebut dengan cara membakar mayat semua mangsa sementara Suresh mengaku bersalah bagi pertuduhan membuang abu mayat mangsa ke dalam Sungai Panchau, Banting.

Mereka didakwa melakukan kesalahan itu bagi menyembunyikan kejadian jenayah itu dan melindungi seorang peguam, N. Pathmanabhan, 42, dan tiga pekerja ladang T. Thiyalagan, 19, R. Matan, 20, dan R. Khatavarayan, 31, yang didakwa melakukan pembunuhan tersebut.

Semasa itu, Majistret Hurman Hussein yang menerima pengakuan salah tersebut memeritahkan mereka menjalani hukuman penjara selama tujuh tahun bagi setiap pertuduhan yang berjalan secara serentak.

Ekoran tidak berpuas hati dengan hukuman itu, Sarawanan memfaikan rayuan sementara Mahkamah Tinggi atas inisiatifnya sendiri, memfailkan semakan terhadap keputusan untuk menyemak sama ada Majistret telah melampaui bidang kuasanya dalam menjatuhkan hukuman tujuh tahun.

Ini kerana, bidang kuasa Majistret yang diperuntukkan oleh undang-undang adalah tertakluk sehingga lima tahun.

Pada penghakimannya, Mohtarudin berkata, beliau menolak permohonan rayuan Sarawanan yang mendakwa bahawa pengakuan salah itu tidak dibuat secara sukarela dan berlaku unsur paksaan untuk dia berbuat demikian.

Beliau berkata, Sarawanan sendiri telah mengaku fakta kes yang dibacakan kepadanya oleh seorang jurutera Bahasa Tamil sebagai benar dan faham akan sifat dan pengakuan yang diberikannya.

"Hujah lain adalah dianggap sebagai remah seperti jurubahasa tidak menerangkan pertuduhan, sifat dan akibat tidak diterangkan. Jurubahasa Tamil adalah kakitangan mahkamah yang berkelayakan. Tiada aduan dibuat bahawa jurubahasa tidak dapat menguasai bahasa berkenaan," katanya.

Selain itu, Mohtarudin juga menyifatkan sebahagian tohmahan yang dilemparkan kepada jurubahasa, peguam dan Majistret yang menjalankan tugasnya adalah agak keterlaluan serta jika dilihat secara keseluruhan adalah pemikiran semula.

"Saya menolak rayuan dan mendapati tiada apa-apa yang melanggar undang-undang, tidak sesuai atau kesalahan dalam nota prosiding oleh Majistret serta tiada ketidakadilan yang berlaku," tambahnya.

Berhubung tempoh hukuman, Mohtarudin bersetuju bahawa Majistret telah terkhilaf dalam menjatuhkan hukuman itu.

"Saya bersetuju bahawa kesalahan yang dilakukan adalah paling serius di mana kes bunuh hukumannya adalah mati mandatori. Dengan itu, saya membenarkan rayuan dan menjalankan kuasa semakan menggantikan hukuman penjara tujuh tahun kepada lima tahun bagi setiap pertuduhan.

"Hukuman penjara lima tahun adalah jelas tidak memandai. Kes ini amat mengejutkan di mana empat orang dibunuh dalam satu kejadian. Semua orang yang waras akan bersetuju bahawa tempoh itu adalah tidak berpatutan.

"Dengan itu, bagi menjalankan kuasa semakan di bawah Seksyen 325 Kanun Acara Jenayah, saya memerintahkan hukuman penjara lima tahun bagi setiap pertuduhan hendaklah berjalan berturutan," katanya.

Pada prosiding itu, Sarawanan dan Suresh diwakili peguam-peguam A. S. Dhaliwal dan Datuk Harpal Grewal manakala pihak pendakwaan dibarisi Timbalan- Timbalan Pendakwa Raya, Ishak Mohd Yusof, Saiful Edris Zainuddin dan Idham Abd Ghani.

Dhaliwal semasa ditemui memberitahu, beliau akan memfailkan rayuan terhadap keputusan tersebut.