Niat murni anak bawa padah




KUALA TERENGGANU - Niat murni seorang anak menjadi penjamin bapa kandungnya daripada meringkuk di penjara gara-gara ditangkap berkhalwat dengan seorang wanita Filipina tidak berbaloi apabila bapanya itu ‘lepas tangan’ gagal menghadirkan diri pada hari perbicaraan di Mahkamah Syariah di sini, semalam.

Tindakan tidak bertanggungjawab tertuduh, Mohd Mukhtar Mat Dom, 62, yang tidak pernah hadir pada perbicaraan kes khalwatnya, menyebabkan anak kedua daripada empat beradik itu, Nor Syaharainiza Mohd Mukhtar, 31, dari Kampung Laut selaku penjamin terpaksa menanggung segala bebanan hukuman atas kesalahan dilakukan tertuduh.

Ketika perbicaraan dijalankan di hadapan Hakim Syarie, Kamarul Azmi Ismail, Nor Syaharainiza merayu mahkamah mempertimbangkan permohonannya untuk tidak mahu menjadi penjamin kepada bapa yang dianggap tidak bertanggungjawab itu.

Dalam nada teresak-esak, Nor Syaharainiza berkata, dia tidak memiliki wang untuk menjadi penjamin kerana tidak mempunyai pekerjaan dan dalam masa sama, terpaksa menanggung keperluan tiga anaknya yang masih bersekolah.

Menurutnya, dia kini bergelar ibu tunggal selepas rumah tangganya berkecai kerana bekas suaminya tidak mengizinkan dia menjadi penjamin bapanya.

Setelah mendengar rayuan itu, Kamarul Azmi menetapkan 8 Mei untuk sebut semula kes bagi memberi masa kepada Nor Syaharainiza mencari ayahnya supaya dapat menghadirkan diri pada tarikh perbicaraan kes itu.

Mohd Mukhtar bersama rakannya ditangkap berkhalwat dengan seorang wanita Filipina di sebuah hotel sekitar bandar raya ini pada 6 November 2006.

Di luar kamar mahkamah, Nor Syaharainiza yang ditemani ibunya, Hasmah Omar, 53, berkata, dia menjadi penjamin kerana tidak mahu bapanya meringkuk dalam penjara.

“Saya reda walaupun rumah tangga saya berantakan tetapi saya terkilan kerana ayah sanggup lepas tangan sehingga saya yang menjadi mangsa,” katanya.

Nor Syaharainiza hanya bergantung pada bantuan bulanan daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) sebanyak RM200 sebulan merayu ayahnya yang kini dipercayai berada di Kuala Lumpur dapat menghadirkan diri pada perbicaraan ditetapkan itu.

“Saya merayu kepada ayah supaya memahami keperitan dan kesusahan hidup saya tanggung kini bersama tiga anak yang masih kecil. Jika dahulu, saya ada tempat bergantung, tetapi selepas bercerai, saya hilang punca,” katanya dalam nada sedih.