Uzbekistan minat melabur di Terengganu


KUALA TERENGGANU – Duta Uzbekistan ke Malaysia, Shukur Sabitov menganggap Terengganu mempunyai daya tarikan tersendiri dalam usaha menarik pelabur ke negeri ini.

Sempena kunjungan hormat ke negeri ini, Shukur berkata, pihaknya berminat dalam pelaburan di negeri ini dan percaya usaha pelaburan dalam pelbagai bidang membantu memantapkan ekonomi.

Menurutnya, selain pelancongan dan pembuatan, pihaknya turut berminat dengan peluang pendidikan yang terdapat di Terengganu.

“Ya, kita sangat berminat kerana ini tempat yang sangat baik, kaya dengan alam semula jadi dan kita menyokong Terengganu bukan sahaja dalam perniagaan, kebudayaan tetapi kita juga akan menghantar pelajar untuk belajar di negeri ini. Terdapat lebih 100 pelajar belajar di sana,” katanya :kepada Sinar Harian, semalam.

:Shukur bersama isteri, Dr Sanobar Sabitova membuat kunjungan hormat ke negeri ini selama dua hari bermula kelmarin dan melawat pelbagai tempat menarik antaranya Taman Tamadun Islam (TTI) dan Nor Arfa Batik.

:Beliau juga sempat menunaikan solat Jumaat di Masjid Tengku Tengah Zaharah di sini, selepas melawat Muzium Negeri, semalam.

Selain itu, kerjasama yang erat dengan Malaysia akan membuka peluang yang lebih besar kepada pihaknya dalam usaha mendekatkan masyarakat Uzbekistan dengan negara ini.

Melalui hasil lawatan, beliau turut menjemput delegasi Malaysia mengenali budaya dan cara hidup masyarakat Uzbekistan, selain turut menggalakkan masyarakat di sana berkunjung ke negeri ini.