Selamat selepas 4 minggu


PORT-AU-PRINCE 9 Feb. - Seorang lelaki berjaya diselamatkan dari celah runtuhan sebuah pasar di ibu negara Haiti ini semalam, empat minggu selepas dia didapati hilang dalam bencana gempa bumi yang melanda negara pulau di Laut Caribbean ini.

Pasukan penyelamat menyatakan mangsa yang hanya dikenali dengan nama pertamanya, Evans, 28, dilihat dalam keadaan keliru ketika memberitahu ada orang yang memberinya air semasa dia terperangkap.

Evans ditemui di pasar Croix Bossal, tempat dia berniaga nasi dan ahli keluarganya memberitahu mangsa telah hilang sejak bencana gempa bumi melanda pada 12 Januari lalu.

Rakaman yang diambil sejurus selepas dia dimasukkan ke dalam hospital lapangan menunjukkan seorang lelaki kurus kering yang memakai kemeja bercorak dam.

"Saya ingat dia sudah mati, tapi Tuhan menyelamatkan nyawanya," kata ibu mangsa kepadaCNN.

Saintis sebelum ini menyatakan mereka yang terperangkap lebih daripada 10 hari memerlukan kombinasi 'ajaib' seperti tidak cedera, akses kepada air dan udara namun beberapa mangsa gempa Haiti menunjukkan perkara sebaliknya.

Sementara itu, penduduk Haiti bersyukur kerana tiada hujan lebat turun sejak bencana alam itu melanda, namun keadaan tidak akan kekal sedemikian kerana musim hujan di Haiti selalunya meragut nyawa walaupun pada tahun yang baik.

Port-au-Prince kini berdepan ancaman hujan musim bunga yang pasti menyebabkan tanah runtuh dan mencetuskan masalah kesihatan di khemah penempatan sementara dengan lebih 500,000 penghuni.

Hujan mulai turun di beberapa kawasan namun Port-au-Prince yang merupakan kawasan utama bencana hanya mengalami hujan pada waktu tengah hari. Hujan setiap hari diramalkan pada penghujung bulan ini dengan musim taufan bermula pada Jun.

Petugas kini sibuk memindahkan mangsa dari kawasan banjir selain cuba membersihkan gaung, terusan dan dasar sungai supaya penempatan sementara mangsa gempa tidak menjadi tempat membiaknya penyakit.

"Terdapat kebimbangan berhubung kesihatan. Risiko yang wujud adalah besar dan sukar untuk memikirkan pelbagai perkara yang mungkin berlaku," kata jurutera dari pejabat Agensi AS untuk Pembangunan Antarabangsa di Haiti, Mario Nicoleau.

Kerajaan Haiti menyatakan ia memerlukan lebih banyak wang atau khemah sekiranya perpindahan penduduk mahu dilakukan. - AGENSI