Pelajar dikhuatiri lemas dihanyut arus



KUALA TERENGGANU - Seorang pelajar lelaki Tingkatan Lima Sekolah Mene-ngah Kebangsaan (SMK) Sultan Mansor, dikhuatiri lemas ketika sedang mandi bersama rakannya di Pantai Pandak, Chendering, di sini, semalam.

Dalam kejadian kira-kira jam 5.50 petang itu, mangsa, Yus Effandi Yusoff, 17, dari Kampung Surau Haji Daud, Marang, dikatakan mandi bersama tiga rakannya, sebelum dia dihanyutkan arus deras selepas dipukul ombak secara tiba-tiba.

Salah seorang rakannya, Mohd Rozaimi Wahab, 17, berkata, mereka berempat hanya sempat mandi dalam tempoh 15 minit sahaja sebelum kejadian itu berlaku.

“Pada mulanya kami hanya mandi di pesisir pantai dan tidak sedar akhirnya dibawa arus. Dalam keadaan kelam kabut itu, masing-masing cuba untuk menyelamatkan diri dan apabila naik ke darat, kami dapati hanya mangsa sahaja tidak muncul.

“Panik dengan situasi itu, kami cuba mendapatkan bantuan orang ramai yang berada di tempat kejadian selain membuat laporan polis,” katanya.

Menurut Mohd Rozaimi, mangsa begitu beria-ria mengajak mereka datang ke kawasan pantai itu di mana perancangan tersebut dibuat sejak seminggu lalu.

“Dia (Yus Effandi) yang mencadangkan tempat ini dan ia adalah kali pertama kami datang ke sini. Saya sendiri tidak tahu mengapa mangsa beria sangat sedangkan sebelum ini kami bercadang hendak pergi ke Sekayu, Kuala Berang.

“Ketika mandi, dia dilihat begitu gembira dan saya tidak sangka, kegembiraan itu telah berakhir dengan tragedi,” katanya.

Sementara itu, ibu mangsa, Pani Mamat, 48, pula berkata, dia mendapat tahu mengenai kejadian itu sekitar jam 6 petang setelah dimaklumkan oleh salah seorang rakan mangsa yang datang ke rumah.

Kata Pani, dia amat bimbangkan keselamatan anak ketiga daripada empat beradik itu kerana mangsa tidak tahu berenang.

Dalam perkembangan lain, Penyelia Pasukan Bomba dan Penyelamat Jalan Kota, Ab Halim Adam berkata, pihaknya menerima panggilan kecemasan sekitar jam 6.42 petang.

“Memandangkan keja-dian berlaku lewat petang dan hari semakin gelap, operasi mencari dan me-nyelamat dihentikan sementara,” katanya.