Muzium negeri sasar pengunjung sekali ganda



KUALA TERENGGANU – Kerajaan Negeri menerusi Lembaga Muzium Negeri telah merangka 10 program baru untuk menarik kedatangan pengunjung ke Terengganu bagi meningkatkan jumlah pelawat yang sebelum ini hanya 155,000 kepada sekali ganda lagi.

Pengerusi Lembaga Muzium Negeri, Datuk Mazlan Ngah berkata, antara program yang boleh menarik kedatangan pelancong luar ke negeri ini adalah Festival Gamelan Sedunia yang bakal diadakan pada 23 hingga 26 Julai ini.

“Sebelum ini festival itu telah dianjurkan iaitu pada 2008 tetapi pada tahun lalu ia dihentikan sementara dan untuk kalendar aktiviti 2010, penganjurannya dimasukkan semula disebabkan mendapat permintaan daripada penyertaan luar negara,” katanya.

Menurutnya, untuk menarik kunjungan pelawat ke muzium memang sukar sejak akhir-akhir ini disebabkan ramai beranggapan ia hanya memaparkan bahan lama dan tidak sesuai dengan jiwa mereka.

“Perkara ini tidak boleh dibiarkan begitu sahaja kerana bimbang identiti ini akan hilang sedikit demi sedikit sehinggakan masyarakat tidak mengenal sejarah dan asal-usul setempat,” katanya.

Mazlan berkata, peranan agensi kerajaan dan swasta untuk menghebahkan fungsi sebenar muzium sangat perlu dan dengan adanya kalendar pelancongan, ia sekali gus memudahkan pelancong mengetahui aktiviti yang dijalankan setiap bulan.

“Dalam kalendar aktiviti untuk tahun ini, program yang akan diberi penekanan adalah rampai budaya, seminar batu bersurat, pasar keris, pertandingan lukisan citra Terengganu dan sebagainya.

“Selain itu, mengikut statistik yang dikeluarkan pihak muzium sepanjang tiga hari cuti perayaan Tahun Baru Cina lalu, sambutan daripada pelawat sangat menggalakkan iaitu kira-kira 11,000 pengunjung," katanya.

Situasi ini katanya telah menunjukkan satu perkembangan positif dan diharapkan ia boleh menjadi salah satu tempat pelancongan terbaik di negeri ini.

Beliau berkata demikian ketika merasmikan kalendar aktiviti muzium sepanjang tahun ini di Dewan Mandalika, Muzium negeri Terengganu.

Sementara itu, Mazlan berkata, layanan baik kepada pengunjung luar juga sangat penting bagi menjamin keselesaan sepanjang bercuti ke negeri ini.

“Masyarakat terutama peniaga tidak boleh sewenang-wenangnya mengambil kesempatan dengan meletakkan harga makanan, minuman, dan barangan yang dijual pada harga terlalu tinggi sehingga memberi kesan kepada pengunjung.

“Untuk mendapat keuntungan dalam jangka masa singkat sangat mudah, tetapi kesan jangka nyapanjang kebanyakan peniaga akan rugi kerana pengunjung tidak akan datang lagi ke negeri ini,” katanya.