Air mani Anwar jadi bukti Saiful diliwat

DI Hospital Kuala Lumpur inilah tempat Mohd. Saiful membuat pemeriksaan
perubatan pada 28 Jun 2008.


KUALA LUMPUR - Pihak pendakwaan akan mengemukakan keterangan bahawa kesan air mani daripada spesimen yang diambil dari dubur Mohd. Saiful Bukhari Azlan yang telah disahkan oleh Jabatan Kimia sebagai milik Datuk Seri Anwar Ibrahim adalah bukti kukuh bagi membuktikan kesalahannya meliwat Mohd. Saiful.

Peguam Cara Negara II, Datuk Mohd. Yusof Zainal Abiden dalam ucapan pembukaannya berkata, selain keterangan langsung Mohd. Saiful dalam perbicaraan, pihak pendakwaan akan mengemukakan keterangan forensik oleh doktor-doktor dan ahli kimia di samping keterangan mengikut keadaan serta keterangan dokumentar.

Beliau berkata, pihak pendakwaan akan membawa keterangan bahawa pada 26 Jun 2008, pukul 10.30 pagi, semasa di pejabat Anwar, tertuduh telah meminta Mohd. Saiful yang ketika itu pembantu khasnya untuk pergi ke Kondominium Desa Damansara pada pukul 2.30 petang hari yang sama.

Pada pukul 1.45 petang, Mohd. Saiful keluar dari pejabat tertuduh menuju ke Kondominium Desa Damansara dan tiba di kondominium tersebut pada pukul 3 petang.

Di kondominium berkenaan, Mohd. Saiful naik ke Unit 11-5-1 di tingkat 5.

Apabila Mohd. Saiful masuk ke unit tersebut, dia melihat tertuduh duduk di meja makan seorang diri.

"Di unit itu, Mohd. Saiful telah diliwat oleh tertuduh dan mangsa telah meninggalkan unit itu pada pukul 4 petang," jelas Mohd. Yusof.

Dua hari kemudian, pada 28 Jun 2008, Mohd. Saiful membuat laporan polis di Balai Polis Travers mengenai kejadian liwat tersebut.

Pada hari sama, Mohd. Saiful menjalani pemeriksaan di Hospital Kuala Lumpur (HKL).

"Sampel-sampel tisu termasuk dari luar dan dalam dubur Mohd. Saiful diambil oleh doktor yang memeriksanya untuk ujian DNA," kata Mohd. Yusof.

Terdahulu Mohd. Yusof memberitahu, pembukaan tirai perbicaraan itu dimulakan dengan keterangan saksi pertama, Mohd. Saiful.

Katanya, pihaknya juga telah menyenaraikan lebih 20 saksi untuk memberi keterangan.