Had guna petrol subsidi


SUBANG JAYA: Warganegara asing dan golongan berpendapatan tinggi tidak lagi akan diberi keistimewaan menikmati subsidi petrol bermula Mei, kata Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDN- KK), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.

SUBANG JAYA: Warganegara asing dan golongan berpendapatan tinggi tidak lagi akan diberi keistimewaan menikmati subsidi petrol bermula Mei, kata Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDN- KK), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob. Beliau berkata, ketika ini, semua golongan mendapat subsidi petrol walaupun warganegara asing. “Mulai 1 Mei nanti, apabila pembelian menggunakan MyKad akan diperkenalkan, cuma warganegara yang layak saja boleh menikmati subsidi petrol.


“Selain itu, golongan berpendapatan tinggi juga tidak layak menerima subsidi berkenaan. Untuk mengenali golongan ini, kita mungkin melihat cc (kapasiti enjin) kenderaan yang dibawa ke stesen minyak,” katanya pada sidang media selepas melancarkan Majlis Memperkenalkan Identiti Korporat Baru F&N Beverages di sini, semalam.


Ismail Sabri berkata, bagi mengelakkan penipuan, kerajaan akan mengenakan had pembelian petrol bagi pengguna yang layak.


“Mereka perlu bayar harga petrol tanpa subsidi jika had ini dilepasi. Dengan cara itu, kes penipuan dapat dikurangkan kerana pengguna yang layak mendapat subsidi perlu mengutamakan kenderaan sendiri,” katanya.


Mengenai kenaikan harga gula pula Ismail Sabri berkata, tiada sebab peniaga makanan dan minuman di negara ini menaikkan harga jualan walaupun harga gula kini mengalami kenaikan.


Ini kerana, katanya kenaikan 20 sen sekilogram bahan asas berkenaan yang diumumkan kerajaan baru-baru ini, hanya menyebabkan peningkatan kos pembuatan tidak sampai satu sen bagi setiap makanan atau minuman yang dijual peniaga terbabit.


Beliau berkata sehubungan itu, kerajaan tidak akan memberi ruang kepada peniaga meningkatkan harga jualan sesuka hati.


“Berdasarkan pengiraan yang dilakukan kementerian, kenaikan pada kos makanan dan minuman cuma sekitar 0.8 sen saja. Malah, kerajaan sudah menaikkan subsidi gula kepada 80 sen sekilogram berbanding 60 sen bagi jumlah sama tahun lalu,” katanya.