KOTA BHARU 19 Jan. – Bekas Askar Wataniah yang berkhidmat sepenuh masa selama lebih 21 tahun bakal mendapat durian runtuh apabila kerajaan bersetuju membayar tunggakan pencen mereka.

Presiden Persatuan Bekas Tentera Malaysia (PBTM), Datuk Muhammad Abdul Ghani berkata, peruntukan yang diluluskan tahun lalu itu akan disalurkan kepada mereka yang terlibat mulai tahun ini.

Sehubungan itu, beliau bersyukur dan berterima kasih kepada kerajaan yang memenuhi harapan PBTM sekali gus membuktikan mereka yang terlibat memastikan keamanan negara tidak dikesampingkan.

‘‘Pemberian pencen ini sebagai bukti keprihatinan kerajaan membantu dan menghargai jasa bekas-bekas Askar Wataniah yang berkhidmat secara sepenuh masa mempertahankan agama, bangsa dan negara.

‘‘Sehubungan itu, saya menyeru mereka yang layak supaya tampil mengemukakan permohonan berserta dokumen lengkap bagi memudahkan proses tuntutan.

‘‘Mereka bolehlah mengemukakan permohonan kepada Jabatan Arah, Rekod dan Pencen melalui Jabatan Hal Ehwal Veteran atau cawangan PBTM di seluruh negara,” ujarnya di sini hari ini.

Ditanya mengenai jumlah mereka yang layak, beliau berkata, ia belum dapat dipastikan namun tidak menolak melibatkan ribuan penerima.

Terdahulu, beliau menziarahi bekas anggota Askar Wataniah, Ilias Hassan, 55, yang lumpuh akibat serangan angin ahmar sejak dua tahun lalu di Kampung Batu 6, Jalan Pulau Panjang dekat sini.

Dalam lawatan tersebut, Muhammad menyampaikan sumbangan wang tunai selain berjanji menyelesaikan segala urusan melibatkan ganjaran dan pencen.

Sementara itu, isteri Ilias, Che Hamidah Hussin, 50, bersyukur dan berterima kasih di atas sumbangan yang diberikan di samping usaha PBTM untuk membolehkan suaminya mendapatkan pencen.

‘‘Saya tidak bekerja, jadi sumbangan ini dapat membantu meringankan beban dan menampung membiayai kos rawatan suami saya.

‘‘Selama ini kami mengharapkan bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) dan pencen ilat Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso).

‘‘Tiga lagi anak kami masih lagi belajar dan khabar gembira mengenai pencen ini merupakan hadiah yang tidak ternilai bagi kami sekeluarga,” ujarnya.