Bermain mancis punca sekeluarga rugi RM100,000


SEBERANG MARANG - Gara-gara bermain dengan mancis, sebuah keluarga di Jalan Pantai, Seberang Marang kerugian kira-kira RM100,000 dan tinggal sehelai sepinggang dalam kejadian kebakaran kira-kira jam 12.30 tengah hari, semalam.

Malah, kediaman yang didiami enam beranak itu juga hangus sama sekali dan semua barangan tidak dapat diselamatkan, kecuali barang kemas.

Mangsa, Juliana Abd Aziz, 33, yang adalah seorang suri rumah, berkata, ketika kejadian, dia dan ibunya, Andah Bubu, 53, sedang tidur berhampiran pintu depan di kediaman itu manakala anak dan anak saudaranya sedang bermain di dalam rumah.

Bagaimanapun katanya, dia terjaga setelah mendengar anaknya menyebut asap, namun menyangka ia datang dari arah luar rumah.

“Tiba-tiba saya terdengar bunyi sesuatu dari arah bilik dan didapati tilam sudah terbakar.

“Panik melihat keadaan itu, saya ke bilik air dan mengambil sebaldi air bagi memadamkan kebakaran,” katanya.

Namun katanya, sebaik naik kembali ke ruang hadapan, dia melihat api sudah marak.

“Bimbang jika berlaku kejadian yang tidak diingini, saya menarik keluar ibu dan mengarahkan dua orang anak serta tiga anak saudara keluar dari rumah.

“Saya agak terkilan kerana tidak sempat menyelamatkan apa-apa, kecuali barang kemas kerana api marak terlalu cepat,” katanya kepada Sinar Harian.

Antara barangan yang turut musnah dalam kebakaran itu ialah dua buah peti ais, televisyen, dua buah mesin basuh dan mesin jahit serta kelengkapan rumah seperti set kerusi, set katil dan almari.

Sementara itu, Pegawai Kanan Bomba Zakaria Ismail ketika ditemui di lokasi kejadian berkata, pihaknya mendapat maklumat mengenai kejadian itu daripada orang awam pada jam 12.40 tengah hari sebelum bergegas ke tempat kejadian.

“Sekumpulan lapan anggota dan pegawai dari Balai Bomba Daerah Marang kemudiannya terlibat dalam operasi ini. Namun apabila sampai di lokasi, 80 peratus daripada kediaman ini telah musnah akibat struktur kediaman yang diperbuat daripada kayu dan tinggal berhampiran pantai.

“Kita berjaya mengawal kebakaran dalam tempoh 10 minit daripada terus merebak ke kediaman berhampiran,” katanya.

Terkejut lihat rumah sendiri terbakar

“Ketika berada di Bandar Marang, saya ternampak ada jentera bomba yang lalu. Ketika itu, saya ingatkan ada kemalangan, lalu mengikut arah kenderaan bomba itu tanpa menyangka mereka menuju ke kediaman saya sendiri,” demikian kata Abd Aziz Mamat, 63, bapa kepada Juliana.

Menurut Abd Aziz, sebelum kejadian, dia ke Bandaraya Kuala Terengganu untuk mencari ubat-ubatan bagi tujuan mengurut sementelah dia adalah tukang urut.

Setelah selesai urusannya, dia singgah ke Bandar Marang sebelum pulang ke rumah.

“Saya tidak mampu berkata apa-apa setelah melihat jentera bomba itu ke rumah saya sendiri dan melihatkan kediaman saya yang hampir musnah, saya hanya mampu mengurut dada kerana terkejut.

“Tapi mujurlah semua ahli keluarga saya selamat, walaupun rasa sedih kerana tidak mampu berbuat apa-apa memandangkan tiada di rumah ketika kejadian, saya redha dengan apa yang telah ditentukan-Nya,” katanya ketika ditemui Sinar Harian.

Abd Aziz berkata, dia agak lega kerana sebuah keretanya yang diletakkan di halaman rumah dapat diselamatkan daripada turut hangus dalam kejadian itu.

“Saya difahamkan orang ramai memecahkan cermin kereta di sebelah pemandu lalu menurunkan brek tangan sebelum ditolak ke tepi. Sekurang-kurangnya ada lagi harta yang telah diselamatkan,” katanya.

Terima bantuan Kerajaan Negeri

Pegawai Pembangunan Dewan Undangan Negeri (DUN) Rhu Rendang, Nik Dir Nik Wan Ku berkata, pihaknya telah memaklumkan tentang kejadian berkenaan kepada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) untuk tindakan awal dan Kerajaan Negeri akan berusaha membantu keluarga Abd Aziz.

Menurutnya, bantuan awal yang diberikan oleh JKM itu meliputi kain selimut, barangan keperluan dan bantuan wang segera untuk perbelanjaan keluarga berkenaan.

“Kita juga akan membantu keluarga itu dengan membaik pulih kediamannya bagi membolehkan keluarga berkenaan dapat tinggal dengan lebih selesa.

“Kita juga akan lihat keperluan lain seperti bantuan am untuk keluarga berkenaan dan menyiapkan rumah anaknya yang tinggal berhampiran bagi membolehkan mereka sekeluarga tinggal di situ,” katanya.