Susulan banjir: Tangisan di sejadah

Foto dan teks AZLAN HAFEEDZ


PASIR PUTEH: “Makcik menangis di atas sejadah dan tidak henti-henti berdoa kepada Allah supaya anak makcik ditemui dengan selamat,” kata Mek Som Hassan, ibu kepada Mohd Roslan Yazid, 30, yang dipercayai lemas, di Sungai Banggol Kerian, kelmarin.

Mek Som, 68 berkata, sebelum kejadian, dia sudah melarang Mohd Roslan supaya tidak mandi di sungai itu berikutan paras air semakin meningkat.

“Sebaik ditegur, dia merajuk dan merungut seperti budak kecil sehingga tidak mahu menjamah hidangan tengah hari sebelum menghilangkan diri, kira-kira jam 6 petang,” katanya sebak.

Sementara itu, Pegawai Penjaga Balai Bomba dan Penyelamat Pasir Puteh, Kaaharudin Yahya, berkata gerakan mencari mangsa diteruskan semula jam 8.30 pagi semalam sebaik dihentikan operasi, jam 9 malam kelmarin, berikutan cuaca semakin gelap.

Katanya, kawasan operasi diperluaskan sehingga lapan kilometer bermula dari tempat kejadian dan berakhir di Empangan Kulim di Kampung Gong Kulim.
“Selain bantuan penduduk kampung, 39 anggota turut terbabit dalam operasi berkenaan iaitu anggota polis seramai 15 orang; Jabatan Perkhidmatan Awam Malaysia (JPAM) (10); bomba (sembilan) dan Unit Skuba (lima).

“Walaupun keadaan cuaca semakin bertambah baik, setakat jam 3 petang semalam, mangsa masih juga gagal ditemui dan dikesan berikutan arus sungai semakin deras,” katanya.

Dalam kejadian petang kelmarin, Mohd Roslan dipercayai menjadi mangsa lemas pertama di negeri ini apabila dihanyutkan arus deras dalam kejadian di Sungai Bonggol Kerian.

Kejadian kira-kira jam 6.30 petang itu disedari keluarganya, selepas mangsa yang juga seorang pekerja keadai makan tidak pulang sejurus mandi di sungai berkenaan. Difahamkan, mangsa dikatakan terjun dari jambatan Banggol Kerian sebelum hilang di bawa arus deras.