Polis rampas 11 butir peluru hidup



SETIU – Polis menahan seorang lelaki dipercayai penagih dan pengedar dadah serta merampas 11 butir peluru hidup dalam serbuan sempena Ops Tapis dilakukan ke rumah suspek di Desa Jaya, Sungai Tong, di sini, kelmarin.

Suspek berumur 33 tahun yang juga pembantu makmal di sebuah sekolah menengah di sini, ditahan sepasukan polis dari cawangan Siasatan Jenayah Narkotik Daerah Setiu, diketuai Cif Inspektor, Mohd Fahmi Mohd Zin, jam 3.30 petang.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik Terengganu, Superintendan Roslan Abdul Wahid berkata, ketika ditahan suspek yang juga penagih tegar dan disyaki terbabit dalam pengedaran dadah berada seorang diri di rumah.

“Sejurus selepas serbuan, pemeriksaan dibuat di rumah suspek turut menemui satu beg kain kecil diletakkan di tepi tiang tengah ruang tamu rumah berkenaan,” katanya pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Setiu, di sini, semalam.

Roslan berkata, selepas diperiksa, polis berjaya menemui tujuh butir peluru jenis ‘Flocchi 12’ dan tiga butir peluru jenis ‘Rimba 12’ yang masih belum digunakan.

“Turut ditemui dalam beg sama adalah sebutir peluru hidup jenis 3.8 SPL 99 SME.

“Suspek kini ditahan di lokap IPD Setiu kerana menyimpan peluru hidup tanpa permit dan akan disiasat di bawah Sesyen 8 (a) Akta Senjata Api 1960 kerana memiliki peluru hidup,” katanya.

Menurutnya, suspek yang positif dadah, selain memiliki rekod jenayah mengatakan tujuan senjata api itu disimpan kerana diarah seorang rakannya yang mempunyai dua lesen iaitu lesen ‘Short Gun’ dan lesen pistol.

Sementara itu, dalam kes berasingan pada operasi sama, pasukan polis dari unit jenayah narkotik Setiu berjaya menahan dua lelaki dan seorang perempuan berumur 26 serta 39 tahun kerana memiliki lapan guni daun ketum seberat 57 kilogram.

Roslan berkata, ketiga-tiga mereka ditahan di sebuah pondok di atas tanah rezab tanaman getah di Kampung Bukit Layat, Langkap, jam 9 pagi, kelmarin.

“Hasil siasatan awal, kami mendapati ketiga-tiga suspek menjalankan operasi penjualan air ketum sejak lebih kurang setahun lalu dan pernah ditahan sebelum ini atas kesalahan sama.

“Polis juga percaya, daun ketum berkenaan dianggar bernilai kira-kira RM1,200 hingga RM1,300 itu dibekalkan kawan suspek dari Perak yang baru sahaja dikenali,” katanya.

Ketiga-tiga suspek ditahan akan direman empat hari bermula semalam.