Ibu tunggal jadi pemandu pelancong

Oleh ZUHAYATI YAZID


Peserta-peserta Program Inkubator Kemahiran Ibu Tunggal menerima sijil dan lesen yang melayakkan mereka menjadi pemandu pelancong, baru-baru ini.


NASIB golongan ibu tunggal di Malaysia lebih baik berbanding di negara lain. Ini kerana kita mempunyai banyak pihak yang tampil membantu serta menegakkan hak membela golongan yang bernasib kurang baik ini.

Demi memastikan golongan ini tidak terabai, Jabatan Pembangunan Wanita (JPW) tampil membantu golongan ini dengan memberi sinar dan harapan kepada mereka dalam meneruskan kehidupan yang mencabar dengan lebih selesa.

Baru-baru ini seramai 30 orang menyertai kursus pelancongan melalui Program Inkubator Kemahiran Ibu Tunggal (I-KIT) untuk mendapat lesen menjadi pemandu pelancong.

Ketua Pengarah Jabatan Pembangunan Wanita, Datuk Dr. Ainur Mohd. Nor memberitahu, walaupun hidup bersendirian tanpa sokongan suami, namun golongan ini berhak untuk mencapai keselesaan hidup serta keseronokan dalam hidup mereka bersama anak-anak.

Tambahnya, isu-isu ibu tunggal memerlukan perhatian segera dan khusus daripada pelbagai pihak supaya golongan itu berupaya menempuh cabaran dalam kehidupan seharian.

''Kerajaan sentiasa prihatin terhadap kebajikan ibu tunggal di negara ini dan mahu membantu mereka meningkatkan taraf ekonomi diri dengan menceburi bidang keusahawanan.

"Justeru itu, JPW bekerjasama dengan beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan syarikat swasta bagi menawarkan latihan kepada ibu tunggal dalam bidang-bidang tertentu seperti bidang pelancongan, jahitan, kecantikan, masakan, kraf tangan dan asuhan kanak-kanak .

''Untuk program pelancongan ini, kesemua peserta dikehendaki menghadiri kuliah selama enam bulan berturut-turut yang dikendalikan oleh Malaysia Tourism Executive Sdn. Bhd. (Matex) serta mendapat kerjasama dari Kolej Lincoln Asia Pacific dan Matta School Tourism,'' katanya ketika majlis penyampaian sijil I-KIT di Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Sementara itu, seorang peserta, Noorazua Ibrahim, 33, memberitahu, program ini mampu memberi sinar dan semangat baru kepadanya dalam meneruskan hidup demi anak-anak.

''Memang perit bergelar ibu tunggal ini dengan pelbagai ejekan dan sindiran sekeliling, namun dengan menyertai program ini membuatkan saya lebih sibuk dan tiada masa untuk mendengar rungutan dan sindiran tersebut,'' terangnya serius.

Seorang lagi rakan sekelasnya, Siti Rashidah Mohd. Satar, 30, pula berpendapat, golongan ibu tunggal juga mampu berdiri sendirian tanpa menyusahkan orang lain.

Malah ia juga dapat menangkis perspektif negatif masyarakat sekeliling yang suka menyifatkan golongan ibu tunggal ini sebagai perampas suami orang demi mencari kehidupan yang mewah.

''Kadang-kadang terkilan juga apabila sesetengah pihak sering membuat andaian bahawa ibu tunggal ini akan terus lemah dan hanya akan bergantung kepada golongan yang lebih kuat untuk mendapat hidup mewah,'' ujar ibu moden yang mempunyai dua orang anak ini.

Seorang lagi peserta, Azizah Abdul Hamid sangat bersyukur selepas ditawarkan menyertai I-KIT.

''Memang tidak sangka dapat menyertai program ini, tambahan pula mampu memberi ruang baru kepada dirinya daripada terus membayangi kehidupan yang lampau

Dia yang berhasrat untuk memiliki syarikat pelancongan persendirian memberitahu, program seperti ini harus diteruskan bagi membantu golongan seperti kami agar tidak terus ditindas oleh sesetengah masyarakat.