Sukarnya mencari calon sesuai



Menjadi penemu duga sama stresnya dengan menjadi orang yang ditemu duga. Malah tahap stresnya mungkin lebih tinggi jika sehingga selesai kesemua calon ditemu duga, seorang pun tidak menepati kriteria yang dikehendaki.

Penulis sendiri sudah berkali-kali menjadi panel penemu duga jabatan editorial majalah, Sinar Harian dan juga pentadbiran. Mungkin dari segi kelayakan menepati dari minimum sehingga maksimum, tetapi ramai yang lupa majikan bukan hanya melihat kepada kelayakan akademik semata-mata. Banyak lagi faktor yang menyumbang, kadang-kala kelayakan akademik hanya sekadar untuk membantu memenuhi syarat.

Sedar atau tidak dalam dunia pekerjaan tidak kira yang berkolar biru atau putih, persaingan amat sengit. Ramai di luar sana mencari-cari peluang pekerjaan dan tidak kurang juga syarikat seperti Karangkraf dan Sinar Harian mencari calon-calon yang sesuai, bukan berkelulusan, berpengalaman tetapi juga serba boleh dan sedap mata memandang.

Istilah sedap mata memandang bukanlah bermakna calon tersebut mesti kacak seperti Salman Khan; atau cantik seperti Kajol dan Kareena Kapoor. Memang ada syarikat yang mengutamakan kecantikan sesuai dengan jenis pekerjaan atau produk yang akan dijual. Bagi penulis asalkan calon tersebut pandai bergaya, berpenampilan kemas dan sesuai dengan suasana bekerja di pejabat, itu boleh dikategorikan sebagai sedap mata memandang.

Tetapi kalau waktu datang temu duga pun hanya memakai kemeja-t berkolar sedangkan jawatan yang dipohon adalah menjadi eksekutif pentadbiran, macam mana penemu duga nak tertawan? Mungkinkah calon tersebut tidak serius, mencari pekerjaan sekadar untuk memenuhi masa lapang?

Satu lagi yang menjadi pantang besar penulis ketika menemu duga ialah calon membaca segala dokumen asal dalam sampul surat besar. Segala sijil daripada sijil lahir sampailah ke ijazah atau diploma disusun bercampur aduk dalam sampul besar.

Kalau ada calon yang masuk ke bilik temu duga dan mengeluarkan segala sijil asal yang diminta dari sampul besar, memang akan kena ‘syarahan percuma’ dari penulis. Apabila ditegur, alasan yang sering diberikan ialah tak sempat kerana baru tahu ada temu duga. Semua alasan yang tidak wajar dan tidak boleh diterima.

Selain tidak bersedia dari segi penampilan yang akan memberikan ‘kesan atau impak pertama’ penemu duga terhadap calon, ramai juga yang tidak bersedia dari segi input dan informasi mengenai jawatan yang dipohon serta syarikat yang menawarkan jawatan.

Mungkin mereka fikir itu semua tidak penting, sebenarnya ia sedikit sebanyak akan menunjukkan kesungguhan calon, sama ada benar-benar bersedia untuk menjadi sebahagian daripada ‘ahli keluarga syarikat berkenaan’.

Apa yang penulis dapati ramai calon tidak tahu cara ‘menjual diri’ mereka. Mereka hanya menerangkan apa yang sudah ditulis dalam resume masing-masing. Bila ditanya barulah terkial-kial memikirkan apa yang mereka boleh sumbangkan jika terpilih. Sebenarnya jika calon-calon dapat meyakinkan penemu duga yang mereka dapat memikul tanggungjawab yang diberikan, peratusan calon itu terpilih adalah lebih tinggi.

Akhir sekali anda mungkin memenuhi kriteria tetapi masih tidak terpilih. Bukan rezeki anda di sini. Tetapi jangan bersedih kerana bukan bermakna anda tidak berkelayakan, sebaliknya kadang-kala kelayakan yang dimiliki terlalu tinggi. Atau ada juga calon yang terlalu bercita-cita tinggi sehingga membuatkan penemu duga bimbang jika calon tersebut diambil mereka tidak akan bertahan lama. Sejauh mana kebenaran ini? Apa yang penting ialah sentiasa buat persiapan rapi sebelum hadiri temu duga.