Karadzic mahu hapus umat Islam



SEJUMLAH wanita Bosnia memasuki Mahkamah Jenayah Antarabangsa Untuk Negara Bekas Yugoslavia bagi mendengar perbicaraan Karadzic di The Hague kelmarin.



KARADZIC


THE HAGUE - Bekas pemimpin Serb Bosnia, Radovan Karadzic bercita-cita mahu menghapuskan umat Islam dari muka bumi, demikian hujah pendakwa raya Mahkamah Jenayah Antarabangsa Untuk Negara Bekas Yugoslavia di sini, Belanda kelmarin.

Dalam hujah itu, pendakwa raya cuba memberi gambaran terhadap kempen pembersihan etnik yang diketuai Karadzic semasa Perang Bosnia pada 1992-1995.

Namun, kenyataan pendakwa raya itu disampaikan tanpa kehadiran Karadzic setelah bekas pemimpin itu memboikot perbicaraan.

Karadzic, 64, yang ditahan tahun lalu selepas 13 tahun hidup dalam buruan mendesak diberikan lebih banyak masa untuk menyediakan bahan pembelaan berikutan pendakwa raya mengemukakan lebih satu juta muka dokumen.

Pendakwa raya berkata Karadzic ialah individu penting yang menggerakkan penghapusan etnik di bandar-bandar dan kampung-kampung bagi merealisasikan konsep negara Serb Bosnia asli.

Tindakan itu menyebabkan lebih 8,000 lelaki Islam dewasa dan kanak-kanak Bosnia dibunuh beramai-ramai di Srebrenica pada 1995.

Pendakwa raya itu memetik kenyataan Karadzic 43 bulan sebelum peperangan itu berlaku iaitu:

"Sarajevo akan menjadi kawah hitam tempat umat Islam akan mati. Mereka akan lenyap dari muka bumi."

Berpuluh-puluh mangsa perang yang terselamat memenuhi galeri awam dan beberapa bilik khas mendengar perbicaraan dengan teliti.

Ketua hakim, O-Gon Kwon berkata, beliau kesal kerana Karadzic tidak hadir dan bersedia untuk melantik peguam bagi mewakilinya jika dia terus enggan hadir. - Agensi