Jemaah haji berisiko tinggi sebar H1N1



LONDON - Penganut Islam yang bakal menunaikan ibadat haji dijangka menyebarkan virus Influenza A (H1N1) ke seluruh dunia, kata pakar.

Saintis Amerika Syarikat (AS) dan pegawai kerajaan Arab Saudi dalam jurnal Science mendakwa tiada rantau di dunia yang akan bebas daripada risiko virus tersebut.

Jemaah haji yang dijadualkan menunaikan ibadat itu pada minggu akhir bulan depan berisiko menjadi penyebar H1N1 yang dipindahkan menerusi cecair badan dan sentuhan fizikal.

Saintis dari Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit AS, Shahul Ebrahim berkata, kepadatan jemaah, sifat ibadat dan sentuhan badan sepanjang melakukan ibadat haji adalah situasi 'sempurna' yang menyebabkan penularan wabak berkenaan.

Kira-kira tiga juta penganut Islam dari lebih 160 negara seluruh dunia menunaikan haji di Mekah setiap tahun dan lebih dua juta jemaah adalah dari negara luar.

Pegawai kanan Kementerian Kesihatan Arab Saudi, Ziad Memish berkata, terdapat sekitar 45,000 jemaah dari Eropah dan lebih 15,000 dari Amerika Utara berisiko menyebarkan H1N1 sebaik saja ibadat tersebut selesai.

Penularan H1N1 melalui jemaah haji yang pulang ke negara masing-masing dijangka berpotensi menjadi gelombang awal jangkitan wabak tersebut di seluruh dunia.

Shahul berkata, kajian terdahulu menunjukkan sekurang-kurangnya 30 hingga 35 peratus penularan jangkitan respirasi berlaku pada musim haji.