SHAH ALAM 26 Okt. - Janda seorang ahli perniagaan bergelar Datuk hari ini mengemukakan tuntutan supaya bekas suaminya membayar tunggakan mas kahwin berupa pembelian sebuah banglo dan kereta mewah Mercedes Benz C200.

Aishah Abu Bakar, 33, pramugari di sebuah syarikat penerbangan tempatan membuat tuntutan itu selepas Saidi @ Ramli Suari, 55, didakwa gagal menyediakan banglo tersebut dan membayar ansuran pinjaman kereta yang mencecah RM144,000.

Wanita itu selaku pemohon memfailkan saman dan pernyataan tuntutannya pada 31 April tahun lalu di Mahkamah Tinggi Syariah di sini selepas bercerai secara rasmi dengan Saidi pada 18 Februari 2008.

Aishah yang sepatutnya memberikan keterangan di hadapan Hakim Syarie, Abu Bakar Mohd. Daud bagaimanapun terpaksa akur dengan prosedur mahkamah yang tidak berpuas hati dengan dokumen pengesahan pemastautin dirinya.

Ini kerana menurut hakim, terdapat keraguan berhubung tempat tinggal pemohon yang menjurus kepada isu bidang kuasa mahkamah.

Abu Bakar dengan itu, menangguhkan perbicaraan sehingga 21 Mac tahun depan.

Pemohon dalam tuntutannya mendakwa, dia bernikah menurut hukum syarak pada 4 Februari 2005 di Islamic Shariah Council United Kingdom, England sebagai isteri keempat dengan mas kahwin 1,000 pound sterling (RM7,154.44), muqaddam dan sebuah kediaman.

Atas desakan ibu bapa yang ingin melihat majlis ijab dan kabul dijalankan di Malaysia, pemohon mendakwa, dia dan Saidi yang dinamakan sebagai defendan telah bersetuju sekali lagi menjalani majlis pernikahan di Melaka.

Pernikahan berwalikan bapanya berlangsung pada 1 Julai 2005 dengan mas kahwin RM40, belanja hantaran RM15,000 dan pemberian lain iaitu sebuah kereta Mercedes Benz bernombor pendaftaran WMY 75.

Pemohon mendakwa, mereka bagaimanapun bercerai dengan kebenaran mahkamah setelah defendan meninggalkannya selama setahun tujuh bulan.

Aishah menyatakan, defendan enggan, gagal atau mengabaikan untuk memberi sebuah kediaman, seperti yang termaktub dalam sijil nikah sehingga kini.

Defendan juga dakwa pemohon telah gagal membayar ansuran kereta sejak Disember 2007. Jumlah bayaran yang diperlukan untuk menebus harga pembelian (pinjaman) kereta tersebut adalah RM144,000 setakat Februari 2008.