Bulan Madu Kedua’ kukuh rumah tangga


KUALA TERENGGANU: Program ‘Bulan Madu Kedua’ yang diperkenalkan kerajaan negeri kepada pasangan baru berkahwin antara tempoh satu hingga lima tahun bakal menjadi platform terbaik untuk memperkukuhkan keharmonian rumah tangga.

Pengerusi Jawatankuasa Kebajikan, Pembangunan Masyarakat dan Wanita negeri, Ashaari Idris, berkata program percuma dikendalikan Yayasan Pembangunan Keluarga Terengganu (YPKT) itu diadakan khusus untuk pasangan suami isteri terpilih di negeri ini.

Menurutnya, siri pertama diadakan di Pulau Kapas, Marang selama dua hari tiga malam membabitkan 25 pasangan dua bulan lalu bukan berkonsepkan ceramah dan kaunseling semata-mata, sebaliknya bertujuan memperkukuhkan hubungan antara suami dan isteri.

“Tempoh lima tahun pertama perkahwinan dianggap kritikal dan di peringkat awal cabaran hidup berumah tangga dan jika tidak kena cara pelbagai kemungkinan boleh berlaku.

“Justeru kita adakan semula orientasi dan menetapkan matlamat perkahwinan kepada mereka dengan keutamaan memperkukuhkan institusi rumah tangga dan mengekalkan keharmonian,” katanya kepada Harian Metro, semalam.