Umaimah mendapat suami yang syahid

UMAIMAH binti Khalaf adalah seorang srikandi yang penyabar. Dia adalah isteri seorang pahlawan Islam yang bernama Khalid bin Said bin al-Ash. Umaimah dan suaminya adalah pasangan suami isteri yang sama padan. Mereka sanggup melalui pelbagai rintangan hidup. Sudah dan senang, Umaimah tetap bersama suami tercinta.

Pada suatu malam, suaminya mengalami satu mimpi yang aneh. Pada keesokan harinya, suaminya menceritakan mimpi itu kepadanya.

Khalid berkata, "Malam tadi saya bermimpi. Saya lihat ada satu unggun api yang begitu besar. Nyalaan api itu begitu panas sehingga boleh membakar diri orang yang terkena api itu".

Khalid menyambung lagi, "Kemudian, ayah saya datang menghampiri saya. Ayah meminta saya masuk ke dalam nyalaan api yang besar itu".

Umaimah mendengar cerita mimpi suaminya dengan teliti. Kemudian, dia bertanya kepada suaminya, "Apakah yang berlaku selepas itu?"

Khalid menjawab, "Saya hampir-hampir masuk ke dalam api yang besar itu. Tiba-tiba saya merasa diri saya ditarik dari belakang. Saya tidak dapat melangkah ke arah unggun api itu. Kemudian saya menoleh ke belakang, alangkah terkejutnya saya apabila melihat Nabi Muhammad yang menarik baju saya".

"Begitukah kesudahan cerita mimpi awak?" tanya Umaimah.

Khalid menyambung lagi, "Saya melihat Nabi Muhammad terus menarik saya jauh dari unggun api itu. Saya tahu tindakan Nabi Muhammad adalah bagi menyelamatkan saya daripada terkena api yang besar".

Selepas Umaimah mendengar cerita mimpi suaminya, dia pun berkata, "Abu Bakar as-Siddiq adalah orang yang pandai mentafsir mimpi. Awak berjumlah dengannya".

"Betul juga kata awak," ujar suaminya.

Khalid bergegas ke rumah Abu Bakar as-Siddiq. Sampai sahaja di sana, Khalid menceritakan mimpinya. Lalu, Abu Bakar menjawab, "Awak begitu bertuah kerana mengalami mimpi itu. Mimpi itu adalah petanda baik bagi awak. Nabi Muhammad menyelamatkan awak daripada terpengaruh dengan ajakan ayah awak. Masuklah Islam. Islam menyelamatkan awak daripada seksaan api neraka".

Khalid memahami maksud Abu Bakar. Khalid berkata, "Terima kasih kerana membantu saya mentafsirkan mimpi itu. Saya akan berjumpa Nabi Muhammad".

Khalid bergegas berjumpa Nabi Muhammad. Sampai di hadapan Nabi Muhammad, Khalid mengucapkan dua kalimah syahadah. Khalid sudah memeluk agama Islam.

Khalid gembira kerana dia sudah memeluk Islam. Berita keislaman dirinya disampaikan kepada isteri tercinta.

"Wahai isteriku, saya sudah tahu makna mimpi itu?" kata Khalid kepada Umaimah.

"Apakah yang diberitahu oleh Abu Bakar tentang mimpi awak itu?," tanya Umaimah.

"Jawapannya sekarang ialah saya sudah memeluk agama Islam. Saya akan terus mempelajari agama Islam daripada Nabi Muhammad," jawab Khalid.

"Betulkah apa yang awak katakan ini?," tanya Umaimah tidak sabar-sabar mendapat pengesahan keislaman suaminya.

"Ya, betul. Saya sudah menjadi orang Islam," kata Khalid.

"Saya juga mahu menjadi orang Islam seperti awak. Saya mahu berjumpa Nabi Muhammad. Bawalah saya berjumpa Nabi Muhammad," kata Umaimah kepada suaminya.

Akhirnya, Umaimah dan suaminya memeluk agama Islam. Kemudian, mereka berhijrah ke Habsyah selepas mendapat tentangan daripada kaum Quraisy Mekah. Semasa di Habsyah, mereka hidup dengan aman dan damai.

Umaimah didapati hamil. Dia selamat melahirkan anaknya di Habsyah. Selama dia dan suaminya tinggal di Habsyah, mereka dikurniakan dua orang anak. Anak-anaknya bernama Said bin Khalid dan Amah binti Khalid.

Pada suatu hari, tiba masanya pasukan tentera Islam pergi berperang di negeri Syam. Khalifah Abu bakar as-Siddiq mengarahkan Syurahbil bin Hasan menakluk negeri Syam. Khalid bergabung dengan pasukan tentera yang diketahui oleh Syaruhbil bin Hasan.

Semasa dalam pertempuran itu, Khalid mati syahid. Berita kematiannya diketahui oleh isterinya. Isterinya menerima berita kematian suaminya dengan reda dan sabar.