Sempat azan sebelum lemas


BATU 48 – Hati ibu mana yang tidak berasa ‘sejuk’ apabila mengetahui anaknya sering melaungkan azan di madrasah sekolah, namun bagi Zarifah Ramli, 43, dia sama sekali tidak menyangka laungan azan Zohor Selasa lalu adalah yang terakhir buat Allahyarham Sharai Hidayat Zaradi, 9, pelajar Sekolah Rendah Islam Darul Bayam, Paka sebelum mayatnya ditemui pagi semalam.

:Allahyarham dipercayai hilang ketika mandi-manda di tebing Sungai Paka, berdekatan Kampung Pinang Merah, tiga hari lalu.

:Ibu kepada tujuh anak itu ketika ditemui di pekarangan Unit Forensik Hospital Dungun semasa menuntut mayat anaknya di sini, pagi semalam berkata, dia reda dengan pemergian anak kelimanya itu.

:“Allahyarham semasa hayatnya amat taat pada perintah agama. Sehingga kini, dia belum pernah meninggalkan ibadat puasa dan rajin ke surau untuk menunaikan solat Terawih di Madrasah Darul Bayam yang terletak hanya kira-kira berapa ratus meter dari rumah kami.

:“Semasa berbuka pula, dia hanya memakan beberapa biji kurma dan minum air sejuk. Selepas itu dia terus ke surau untuk menunaikan solat Maghrib berjemaah. Begitulah rutin hariannya sebelum akhir hayatnya,” kata Zarifah yang masih kelihatan sugul atas pemergian anaknya itu.

:Hidayat adalah mangsa terakhir berjaya ditemui anggota penyelamat setelah masuk hari ketiga operasi mencari dan menyelamat dilakukan.

:Mayatnya ditemui terapung di permukaan sungai kira-kira jam 8.40 pagi semalam oleh pasukan Polis Marin, kira-kira dua kilometer dari lokasi dia dipercayai lemas bersama dua lagi rakannya yang lain.

:Mayatnya kemudian dihantar ke Unit Forensik Hospital Dungun untuk pemeriksaan lanjut dan pihak perubatan mengesahkan kematiannya akibat lemas.

:Jenazahnya dituntut bapa, Zaradi Su, 44, untuk dibawa pulang lalu disembahyangkan di Madrasah Darul Bayan Pinang Merah, sebelum dikebumikan di Tanah Perkuburan Kampung Nyior, selepas solat Zuhur, petang semalam.

:Turut menziarahi jenazah Allahyarham adalah Yang Dipertua Pas Kawasan Dungun, merangkap Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sura, Wan Hassan Mohd Ramli dan Timbalan Pesuruhjaya Pas Negeri, Satiful Bahari Mamat yang juga bapa Allahyarham Shaifuddin, salah seorang mangsa dalam tragedi itu.

:Dalam kejadian kira-kira jam 4.20 petang Selasa lalu, tiga sahabat, Sharai Hidayat Zaradi, 9, Mohd Shaifuddin Satiful Bahari, 10 dan Wan Mohd Wajihudin Wan Rozaimi, 9, lemas ketika sedang mandi-manda di Sungai Paka, berdekatan Kampung Pinang Merah.

:Mayat mangsa pertama, Shaifuddin berjaya ditemui kira-kira jam 8.55 malam di dasar sungai dengan jarak beberapa meter dari lokasi dia dilaporkan hilang.

:Seorang lagi rakannya ditemui kira-kira setengah jam kemudian, tidak jauh daripada mayat Shaifuddin ditemui.

:Mayat mangsa ketiga, Hidayat bagaimanapun ditemui pada hari ketiga selepas dia dilaporkan hilang.

:Sementara itu, Ketua Polis Daerah, Superintendan Dahlan Mohd Noor mengesahkan kejadian itu dan pihaknya mengklasifikasikan kes itu sebagai mati mengejut